Khamis, Ogos 20, 2009

CARA PENCAPAIAN MATLAMAT (How To Achieve Your Goals)

Cara Mencapai MATLAMAT Anda

Bayangkan ketika Anda berjalan-jalan ke Hyper-Supermaket yang menjual segala barang-barang. Dari sekecil-kecil barang sehinggalah sebesar-besarnya. Anda akan melihat bahwa setiap barangan samada yang bersaiz besar atau kecil, semuanya memiliki satu benda yang sudah dikenalpasti umum iaitu - memiliki TANDA HARGA! (Tag Price).

Untuk membeli barangan itu, anda perlu melakukan dua perkara:

(1) Tentukan benda apa yang anda inginkan
(2) harus bersedia dan mampu membayar harga yang tercantum pada tanda harga

Salah satu perkara yang paling penting Anda dapat menterjemahkan dalam "KEHIDUPAN" adalah "ULTIMATE HYPER-MARKET". Setiap PERKARA yang ditawarkan di dalam 'Hyper-Market Kehidupan' adalah MATLAMAT. Setiap matlamat memiliki "HARGANYA" yg tersendiri. Ianya tidak diukur dengan wangringgit tapi diukur dengan "HARGA USAHA" yang dicurahkan.


Untuk mencapai MATLAMAT apapun dalam hidup yang perlu anda lakukan adalah:

1) Tentukan MATLAMAT yang ingin Anda kecapi.
(2)Harus BERSEDIA dan MAMPU membayar harga yang terkait dengan pencapaian MATLAMAT.

Berikut ini adalah contoh untuk menggambarkan bagaimana konsep ini penting dalam dunia nyata ...

Amir telah tertarik untuk menyertai suatu seni beladiri. Setelah menjelajahi pilihan yang tersedia untuk dia, dia memutuskan bahawa dia benar-benar ingin ini adalah untuk mendapatkan talipinggang hitam Karate.

Dengan keputusan yang diambil, Amir memandang ke dalam menentukan 'harga' yang berkait dengan matlamat supaya ianya menjadi satu kenyataan. Ia menemukan bahawa jika menjalani dua sesi latihan 1 setengah jam setiap hari, maka dia akan mengambil kira-kira 4 tahun untuk mencapai talipinggang hitam itu.

'Harga' yang berkait dengan pencapaian matlamatnya itu adalah 624 jam usaha.

Mengetahui harga berkait dengan pencapaian matlamatnya, Amir membuat komitmen secara berterusan, istiqomah untuk membayar harga ini dalam perjuangan untuk membuatkan matlamat itu menjadi kenyataan.

Hari ini saya ingin mendorong Anda untuk berjalan-jalan dalam Hyper-Market kehidupan anda dan membuat pilihan dari "endless goals" yang telah ditawarkan kepada anda.

Setelah anda membuat keputusan, cuba dan mengidentifikasi "Harga Usaha" yang berkaitan dengannya supaya matlamat anda tercapai. Anda mungkin tidak akan mendapat jawapan yang tepat, namun Anda dapat mengukur jumlah usaha yang diperlukan untuk mencapai matlamat itu.

Akhirnya, setelah Anda memilih matlamat Anda dan mengidentifikasi tag "harga Usaha" anda maka bersedialah untuk membayar tanda harga tersebut dan MULAI HARI INI!!

Insyaallah, Anda benar-benar akan dapat memiliki apapun yang Anda inginkan dalam hidup, selagi mana anda memutuskan apa itu yang Anda inginkan dan Anda bersedia membayar harga usaha yang diperlukan untuk memjadikan matlamat anda satu kenyataan.

berjumpa lagi dilain masa..

Berani Berjuang Mencapai Matlamat!
Breaking Your Personal Best!
Go To The Next Level!

Hayati Klip Ini...Nice Clip To Watch. Inspirasi untuk anda...


0 ulasan:

Catat Ulasan