Rabu, Januari 27, 2010

INDAHNYA PERNIAGAAN DARI SUDUT ISLAM

GOLD POWER SEMINAR - KHAS !!!

INDAHNYA PERNIAGAAN DARI SUDUT ISLAM
OLEH: AS-SHEIKH USTAZ AZHAR TUARNO
- IMAM BESAR MASJID NEGARA
- PANEL PENASIHAT, KEBAJIKAN & KEPENGGUNAAN ISLAM UPTREND2U PPIM.



KLIK GAMBAR UNTUK PAPARAN YANG LEBIH JELAS. TQ!

KURSUS N.E.W PENANG

KEPADA ANDA YANG MEMPUNYAI RANGKAIAN DI UTARA, DAFTAR BIZ-PARTNER ANDA MASUK KURSUS INI. PELBAGAI TAKTIK, TEKNIK, SKILL AKAN DIKONGSIKAN DENGAN ANDA. NEW ADALAH PLATFORM UNTUK ANDA MENJANA PENDAPATAN RM20,000 PERTAMA ANDA. SILA DAFTAR DENGAN HQ ATAU SMS KEPADA SAYA. OK?



SILA KLIK GAMBAR UNTUK PAPARAN YANG LEBIH JELAS. THANKS!

Selasa, Januari 26, 2010

UPTREND2U™ NEWSLETTER

Kepada anda yang ingin tahu perkembangan uptrend2u, klik link di bawah ini untuk membaca UPTREND2U™ NEWSLETTER. Update your info.. thanks!!!

http://www.uptrend.com.my/uptrend.aspx?name=newsletter09

20 TERKAYA DI DUNIA

Majalah Forbes baru sahaja mengeluarkan senarai Billionaire yang terbaru 2009. Baiklah, mari kita lihat senarai terkini Billionaire di dunia..

1. Bill Gates (AS$40 bilion – Microsoft – Amerika Syarikat)
2. Warren Buffett (AS$37 bilion – Berkshire Hathaway – AS)
3. Carlos Slim dan keluarga (AS$35 bilion – Telecoms – Mexico)
4. Lawrence Ellison (AS$22.5 bilion – Oracle – AS)
5. Ingvar Kamprad dan keluarga (AS$22 bilion – Ikea – Sweden)
6. Karl Albrecht (AS$21.5 bilion – Aldi – Jerman)
7. Mukesh Ambani (AS$19.5 bilion – Petrokamia – India)
8. Lakshmi Mittal (AS$19.3 bilion – Besi – India)
9. Theo Albrecht (AS$18.8 bilion – Aldi – Trader Joe’s – Jerman)
10. Amancio Ortega (AS$18.3 bilion – Zara – Sepanyol)
11. Jim Walton (AS$17.8 bilion – Wal-Mart, AS)
12. Alice Walton (AS$17.6 bilion – Wal-Mart – AS)
13. Christy Walton dan keluarga (AS$17.6 bilion – Wal-Mart, AS)
14. S. Robson Walton (AS$17.6 bilion – Wal-Mart AS)
15. Bernard Arnault (AS$16.5 bilion – LVMH – Perancis)
16. Li Ka-shing (AS$16.2 bilion – Hong Kong)
17. Michael Bloomberg (AS$16 bilion – Bloomberg, AS)
18. Stefan Persson (AS$14.5 bilion – Hennes and Mauritz, Sweden)
19. Charles Koch, (AS$14 bilion – Pembuatan, Tenaga – AS)
20 David Koch (AS$14 bilion) – Pembuatan, Tenaga – AS)


Nasihat Warren Buffet
Ok.. ini pula kata-kata Warren Buffet tentang pengurusan kewangan. Bagi mereka yang tidak mengetahui siapa itu Warren Buffet?..

Warren buffet ialah orang kedua terkaya di dunia dan beliau adalah pemilik kepada syarikat pelaburan, Berkshire Hathaway. Purata % keuntungan yang diperolehi oleh syarikat beliau setiap tahun ialah sebanyak 34%. setahun Syarikat pelaburan beliau ini adalah syarikat pelaburan yang terbaik di dunia… (Itu yang saya hairan suatu ketika dulu.. macam mana syarikat pelaburan “swisscash” boleh beri keuntungan 300% setahun? Sedangkan syarikat pelaburan terbaik dunia pun hanya mampu beri 34% je.. oh!)

Berikut ialah nasihat dari Warren Buffet

Bekerja Keras : Semua kerja keras akan membawa kepada keuntungan, tetapi jika “cakap sahaja” , akan membawa kepada kemiskinan.

Kemalasan : Orang yang tidur akan hanyut dibawa arus

Pendapatan : Jangan sesekali bergantung kepada hanya satu sumber pendapatan. Sekuang-kurangnya, buatlah pelaburan sebagai pendapatan kedua anda.

Perbelanjaan : Jika anda membeli sesuatu yang anda tidak perlukan, kelak, anda akan menjual sesuatu yang anda perlukan.

Simpanan : Jangan menyimpan apa yang tinggal selepas berbelanja. Berbelanjalah selepas apa yang tinggal selepas menyimpan.

Pinjaman : Si peminjam akan menjadi hamba kepada si pemberi pinjaman (Original : It’s no use carrying an umbrella, if your shoes are leaking)

Perakaunan : Tiada gunanya bawa payung jika kasut anda bocor.

Audit : Hati-hati dengan perbelanjaan kecil. Kebocoran kecil boleh menyebabkan sebuah kapal yang besar boleh karam di lautan.

Pengambil Risiko : Jangan seskeali menguji kedalaman sungai menggunakan kedua-dua kaki anda.

Pelaburan : Jangan masukkan semua telur anda dalam satu bakul.

4 TAHAP KEKAYAAN


Satu lagi info menarik dari buku “The Secret Of Self Made Millionaire” tulisan Adam Khoo, ialah mengenai 4 tahap kekayaan.

1) Kestabilan Kewangan
Tahap kestabilan adalah tahap pertama di alam konteks ukuran kekayaan. Pada tahap ini, anda sudah memiliki kedudukan kewangan yang stabil. Maksud kewangan yang stabil ialah, anda masih boleh menyara kehidupan anda selama 6 bulan jika anda berhenti kerja pada waktu ini. Pendek kata, jika perbelanjaan anda sebulan ialah RM2,000… dan anda sudah mempunyai simpanan sebanyak RM12,000. Maka anda sudah mencapai tahap pertama kekayaan ini, iaitu, kestabilan.

2) Keselamatan Kewangan
Pada tahap ini pula, anda sudah mempunyai nilai aliran tunai yang positif yang dapat menampung perbelanjaan keperluan asas kehidupan anda. Pendek kata, anda sudah boleh berhenti kerja dan pendapatan pasif income anda sudah boleh menampung gaya hidup anda yang asas. Tetapi jika anda tidak mahu berhenti kerja, hasil pendapatan daripada perkerjaan makan gaji anda itu, anda boleh gunakan untuk menambahkan lagi portfolio pelaburan anda yang seterusnya akan membesarkan lagi nilai “cash flow” bulanan anda.

3) Kebebasan Kewangan
Kita sering mendengar perkataan “kebebasan kewangan”.. tetapi apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan kebebasan kewangan?. Menurut Adam khoo, anda mencapai tahap kebebasan kewangan apabila, pasif income yang terhasil daripada aset serta pelaburan anda.. mampu menampung perbelanjaan gaya hidup anda “pada masa kini”. Sudah tentunya, ianya agak subjektif.. setiap orang mempunyai definasi yang berbeza tentang definasi “Gaya Hidup Masa Kini”. Walau apa-apa pun, pada tahap ini anda sudah boleh berhenti kerja dan hidup dengan kehidupan anda yang sederhana pada masa kini (berbanding pada tahap “keselematan kewangan”, anda hanya boleh hidup pada tahap yang asas-asas sahaja.

4) Rezeki Melimpah-ruah (Financial Abundance = Kelimpahan Kewangan?)
Di tahap ini… anda sudah boleh berhenti kerja dan goyang pinggul kaki dirumah sahaja… anda kini hidup di dalam gaya kehidupan yang anda idam-idamkan. Rumah banglo 5 tingkat (pergh!), swimming pool beserta ikan dolphin (fuyoo), keta BMW 7 ketul (waaaahh), helikopter 2 biji (gulp) serta isteri 4 orang beserta 7 orang anak setiap seorang ( ho! ho! ho!)..

Tapi, pada kebiasaannya, orang yang sudah mencapai tahap ini, jarang sekali berhenti kerja dan hanya duduk rileks-rileks goyang pinggul. Mereka akan terus bekerja.. tetapi, mereka bekerja bukan kerana duit. Tapi kerana mereka memang minat melakukan perkara tersebut.
Itulah serba sedikit info yang dapat dikongsikan bersama anda. SO.. boleh renung-renungkan, anda di tahap mana?

Kalau nak lebih puas hati.. mungkin anda boleh baca sendiri buku karangan Adam Khoo yang berjudul “The Secret Of Self Made Millionaire” ini, boleh dapatkan secara online di website MPH..

DARI KOSONG SAMPAI JADI JUTAWAN. ZERO TO HERO !!!

Kemiskinan adalah jenayah yang paling kejam. – Mahatma Ghandi

Sememangnya tepat sekali kata Mahatma Ghandi. Beritahu saya, siapa yang berada dalam kemiskinan suka dengan cara hidup mereka? Saya yakin 100% tidak ada orang yang gembira apabila kehidupannya dibelenggu dengan masalah kemiskinan, sentiasa berada dalam kesempitan wang, tidak memiliki apa-apa, hidup sentiasa kekurangan dan pelbagai masalah lagi.

Jika anda lihat, kebanyakkan latar belakang jutawan-jutawan ini berada di tahap kemiskinan sewaktu mereka kecil. Contohnya, Oprah Winfrey, Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary dan ramai lagi. Namun kemiskinan tidak menghalang mereka dari mengorak langkah untuk berjaya dan ianya terbukti kini. Jadi kemiskinan bukanlah punca untuk seseorang itu gagal dalam hidup atau tidak boleh menjadi jutawan.

Peluangnya begitu banyak untuk berjaya dan menjadi jutawan. Semuanya bergantung kepada anda, mahu atau tidak. Paling menyedihkan, ramai tahu peluang-peluang ini, tetapi mereka tidak lakukannya ataupun lakukan dengan sambil lewa. Rata-rata, apabila saya menanyakan soalan kepada remaja sebaya saya: Are you want to be millionaire? Pasti jawapan mereka: Yes! Mereka tahu destinasi mereka tetapi mereka tidak melakukan apa-apa. Jalan sudah tersedia, hanya menunggu mereka untuk kecapi.

Paling penting, tukar kepercayaan dan keyakinan anda terhadap diri anda sendiri, barulah perubahan yang drastik akan membawa anda ke arah kejayaan. Tetapi, bukan senang untuk menukarkan kepercayaan dan keyakinan yang telah berada di dalam diri sejak azali sekelip mata. Kalau semudah ABC, sudah pasti ramai yang kaya berbanding miskin di dunia ini. Anda perlukan sokongan dan mentor untuk membimbing anda ke arah matlamat anda. Dan pasti, anda tidak boleh bergerak berseorangan…

JANGAN BERGAUL DENGAN ORANG NEGATIF !!!

Salam semua!

Ini amaran saya kepada sesiapa yang ingin berjaya:

JANGAN BERGAUL DENGAN ORANG NEGATIF!

Biarkan golongan ini membuat persatuan sendiri dan biarkan mereka dengan cas-cas negatifnya. Kadang-kadang saya gelarkan golongan ini sebagai LOSER! Mungkin gelaran itu terlalu kasar tetapi itu yang sepatutnya. Saya minta maaf jika ada sesiapa yang tersinggung dan terlalu sensatif di sini. Jadi sesiapa yang tak sedar lagi, simbah muka anda dengan air sejuk dan ikut saya di dunia yang realiti ini.

Banyak sangat loser di semua tempat, tak kira anda buat apa sekali pun, anda tetap akan berjumpa dengan loser-loser ini. Orang yang selalu bersungut, merungut, mengeluh, menyalahkan orang lain, iri hati dan mengalah apabila baru beberapa minggu mencuba. Yang paling seronok, mereka akan selalu cakap, ‘Program ini tak betullah. Bisnes ini tipu la. MLM ini scam la.’ dan macam-macam.

Jadi, mula dari saat ini, bergaulah dengan orang yang berfikiran positif, para-para jutawan, pemimpin-pemimpin yang hebat dan bakal usahawan yang terbilang, cemerlang dan gemilang! Ingat, pendapatan anda adalah purata pendapatan 6 orang kawan anda. Jadi, jika anda berkawan dengan 6 orang jutawan.. Sudah pasti anda akan menjadi jutawan.

Let the losers mingle with the other losers. You’re better than that.

BERTAHANLAH UNTUK MEMBINA KEKAYAAN DALAM MLM!

Assalamualaikum,

Seringkali kita mendengar ayat ini:
Saya dah join 5 jenis MLM, tapi tak ada satu pun yang berjaya, buat penuh sales kit aje dalam stor saya, MLM ni tak boleh buat saya kaya!

Oh, dahulu hati saya terguris mendengar ayat ini. Tetapi sekarang tidak lagi kerana saya dah dengar ayat ni dari ribuan orang Melayu. Beginilah dahsyatnya persepsi mereka tentang MLM di Malaysia.

Balasan untuk ayat tadi ialah – Ada banyak faktor menyebabkan anda belum berjumpa MLM yang boleh buat anda berjaya/ kaya ANTARANYA:

1) Kelima-lima MLM tu tak genuine dari segi produk (boleh buat repeat sale tak produk tu? Adakah produk tu berguna ALL TIMES for EVERYBODY?), pelan pemasaran (ada royalti dan bonus organisasi tak MLM tu? Jika ya, that MLM can make you RICH friend!) dan adakah syarikat itu benar-benar kukuh dari segi kewangan dan sistem? So, lepas ni kalau nak join mana-mana MLM, study dahulu perkara-perkara penting ini. Jangan lihat bakal upline naik Mercedes, awak terus sign jadi ahli J.

2) Kalau lah PRODUK, PELAN PEMASARAN, SYARIKAT dan SISTEM syarikat MLM tu dah cantik, dah molek, dah terbukti bagus, TETAPI anda masih lagi tak berjaya, tak kaya-kaya maksudnya siapa yang salah? Yang salah ialah ’MYSELF’. Ingat, nak jadi businessman yang pro, jangan sekali-kali menyalahkan orang lain atas kegagalan kita. Ia akan menampakkan lagi kebodohan kita dalam menjalankan perniagaan.

3) Kalau ada yang mengeluh dah join berpuluh MLM tetapi masih tak berjaya, cuba tanya mereka semula, dah berapa lama anda bertahan dalam satu-satu jenis MLM tu? Yes, as what has been expected, mereka hanya sertai MLM yang kononnya buat mereka gagal tu tak sampai 1 TAHUN pun. Ya, baru 3 bulan, 6 bulan dah give up. Baru 9 bulan tak dapat jual produk, tak dapat cari networking, dah isytihar diri gagal dan mula mencari MLM lain. Mula memburukkan MLM yang kononnya buat mereka rugi dan gagal tu. Cuba fikirkan dalam masa yang singkat dalam sesuatu MLM, berapa banyak ilmu yang boleh anda pelajari? MLM adalah tempat untuk BELAJAR mengendalikan bisnes yang sebenar, tempat buat EKSPERIMEN tentang kemahiran dan bakat kita berniaga & akhirnya tempat MEMBINA KEKAYAAN. Semua ini perlukan masa bergantung dengan usaha & strategi anda. MLM mudah sahaj tetapi anda kena lakukan dengan cara yang betul "practice the right way make perfect". Sebab itu, sesiapa yang serius & sabar dalam MLM, orang ini Insyaallah akan berjaya membina kekayaan. Jadi, kenalah sabar dan tabah.

Wassalam.

RAHSIA MLM

Dalam artikel tips MLM kali, saya akan kupas satu perkara yang saya rasa betul-betul penting di dalam perniagaan MLM. Ramai yang gagal atau putus asa disebabkan perkara ini. BINA PERNIAGAAN MLM YANG MEMPUNYAI JUALAN BERULANG!

Tiada jualan ulangan, maka anda tidak menjalankan perniagaan ini sepenuhnya. Apabila anda menaja, anda cuma mendapat bonus tajaan sekali, tetapi menghasilkan pengguna setia, akan dapat pendapatan yang tetap setiap bulan.

Perkara ini mudah, tetapi ramai yang terlepas pandang. Kebanyakkan orang yang saya lihat, apabila mereka menyertai sesuatu MLM, mereka terus berfikir: bagaimana untuk membesarkan rangkaian, berapa wang yang akan mereka perolehi nanti dan bagaimana untuk saya mencapai pangkat yang tinggi! Sedangkan perkara yang asas di dalam MLM mereka tidak kuatkan, bagaimana pula mereka untuk mencapai kejayaan secara berterusan.

Saya sering mengingatkan rakan kongsi saya, buat langkah demi langkah. Jangan terus naik pangkat dan terus dapat duit yang banyak! dan selang beberapa bulan, terus tiada pendapatan!
Bagi saya, di dalam MLM, bukannya kereta yang anda pandu sekarang jadi ukuran. Bukannya bonus anda, Bukannya pangkat anda. Tetapi berapa orang pemimpin yang dapat anda lahirkan di dalam organisasi anda. Berapa orang yang anda telah buat perubahan di dalam kedudukan ekonomi mereka.

3 cara yang boleh anda aplikasikan:

1- Bina ‘askar’ sebagai pengguna
2- Kemudian, lahirkan satu batalion pengedar daripada askar tersebut 3- Kemudian, lahirkan satu pemimpin dalam satu batalion tersebut


Rahsia MLM Posted by Najib Mohamed under Tips MLM

MLM MAMPU MENJANA 1 JUTA PERTAMA ANDA!

Menjadi pengedar MLM merupakan pengalaman paling berharga dan paling indah buat saya. Saya sentiasa menetapkan matlamat untuk menjana 1 juta pertama saya melalui perniagaan MLM ini (anda juga harus menetapkan matlamat anda dalam apa jua perniagaan sekali pun). Menjalankan perniagaan dalam MLM amat mudah asalkan kita menggunakan sistem yang betul dan diduplikasi oleh ahli dalam rangkaian kita. Antara perkara yang saya amalkan ialah:

Berhubung rapat dengan mentor anda
Sentiasa dekati kumpulan-kumpulan upline anda yang mampu menjadi mentor yang bagus tanpa rasa segan dan timba seberapa banyak ilmu daripada mereka. Tiru cara mereka bekerja, berucap dan berniaga. Anda telah melabur sebagai pengedar MLM, maka sememangnya menjadi kewajipan upline untuk membantu anda dalam bisnes ini. Jikalau terdapat masalah, berhubung terus dengan upline. Semakin lama anda berhubung dengan upline, mahu tak mahu keyakinan dan pencapaian anda dari segi pendapatan dalam bisnes ini akan semakin luar biasa bagus!

Bina kumpulan pengguna produk anda!
Kekalkan kesetiaaan pengguna dan cari pengguna baharu setiap hari. Siapakah kumpulan pengguna produk anda ? Mereka ialah kumpulan yang tidak mahu menjalankan bisnes. Jangan buat kesilapan yang seringkali dilakukan oleh kebanyakan pengedar: mula-mula anda jual kepada kumpulan ini, kemudian anda cuba naik taraf (upgrade) mereka menjadi pengedar. Hasilnya: anda akan menakutkan golongan pengguna ini menyebabkan mereka menjauhkan diri daripada anda. Mengapa hal ini berlaku? Kerana mengikut kajian, dalam dunia ini, 90% populasi manusia ialah jenis ’tak mahu menjual’ tetapi mereka merupakan pembeli yang bagus. Manakala hanya 10% manusia benar-benar ’suka menjual’. Jadi, jangan jejaskan perhubungan anda dengan 90% populasi manusia yang suka membeli ini. Sebab itulah, dikatakan 9 daripada 10 pintu rezeki datangnya daripada perniagaan! Jangan buang masa memaksa kumpulan 90% ini berniaga sebaliknya mari kita cari 10% lagi yang amat ’suka menjual’ untuk menjadi pengedar aktif. Jadi, dari manakah datangnya kata-kata karut bahawa pasaran Malaysia sudah tepu dengan produk anda? Sudahkah anda kongsi kebaikan produk anda dengan 90% (23 juta) orang rakyat Malaysia?

Konsisten, konsisten dan konsisten!
Dalam mana-mana bisnes pun, kita perlu konsisten. Hatta menjual pisang goreng di tepi jalanpun perlu hari-hari buka gerai. Begitu juga dalam bisnes MLM (malahan mana-mana bisnes pun). Konsisten dalam berkongsi kebaikan produk, konsisten dalam menjalankan follow-up kepada para pengguna dan paling penting gunakan produk anda setiap hari! Tetapkan matlamat kepada diri sendiri bahawa anda memberi masa kepada diri sendiri selama 2,3 atau 4 tahun untuk menjadi jutawan MLM. Jangan jalankan bisnes ini untuk ’test market’ untuk sekadar ’balik modal’. Jalankan perniagaan ini kerana anda adalah businessman yang komited dan akan menjadi jutawan MLM! Kesemua perniagaan ada cabaran dan halangan. Jadi, hadapinya dengan profesional dan dapatkan bantuan mentor anda.

Sedia belajar
Inilah perkara yang paling sukar untuk dilakukan oleh kebanyakan pengamal MLM iaitu belajar. Masalahnya ialah apabila dalam hati mereka ini seringkali melaungkan satu slogan pemusanah motivasi iaitu ”I know that..!”. Mulai hari ini, tukar slogan ini kepada ”I want to know more…!” setiap kali BOP atau program-program dijalankan oleh leader anda. Contohnya kalau anda ingin naik pangkat dengan kenaikan gaji RM20 setahun sahaja pun (bekerja makan gaji) anda perlu hadiri kursus-kursus dan mengambil peperiksaan yang memecahkan kepala! Bagaimana pula kalau anda ingin menjadi seorang businessman yang bakal menjadi seorang jutawan? Haruslah dibayar dengan begitu banyak pengorbanan (keluar dari zon selesa) iaitu kesediaan mahu belajar dan jangan bermalas-malasan di rumah!

Beza menjual dan berkongsi
Ada antara kita malu berkongsi kebaikan produk kepada orang ramai di luar sana. Dalam hati selalu berkata ”Dengan siapa aku nak jual produk aku ini?”. Mulai hari ini tukar ayat ini kepada ”Dengan siapa aku nak tunjukkan peluang untuk sihat dan menjana pendapatan lebih ni?”. Inilah bezanya antara menjual dan berkongsi. Jika niat kita ingin menjual, kita akan kelihatan seperti salesman. Jikalau niat kita ingin berkongsi kebaikan, kita akan kelihatan seperti seorang businessman. Kedua-kedua situasi ini akan memberikan dua body language yang berbeza tanpa kita sedari! Dalam MLM, produk kita amat eksklusif maka cara kita berkongsi juga adalah secara profesional dan jujur. Jangan sekali-kali malu atau takut untuk memperkenalkan produk anda kepada orang di luar sana kerana sudah tentu produk anda amat berkualiti! Jadi, apa yang nak ditakutkan atau dimalukan menjadi pengedarMLM ?

Kesimpulannya, belajarlah dan selidiklah rahsia bagaimana leader-leader anda bertahan cukup lama dengan penuh cabaran dalam sesebuah syarikat MLM. Peringatan, jauhkan diri anda daripada mereka yang seringkali melaungkan kata-kata mengarut untuk melemahkan semangat anda dalam perniagaan ini. Sebaliknya dekatkan diri anda kepada mereka yang berfikiran positif dalam perniagaan ini. Ingat, mengikut kajian, pendapatan kita adalah purata pendapatan 6 orang kawan-kawan rapat kita! Jadi, berkawanlah dengan mereka yang berfikiran positif! Kerana hanya orang yang berfikiran positif mampu menjadi jutawan MLM!

MLM MAMPU MENJANA 1 JUTA PERTAMA ANDA!
Posted by Ain Jamil under Tips MLM

Selasa, Januari 05, 2010

GOLD POWER BERSIRI MCM HJ. SYAHAIRI AMIR

GOLD POWER BERSIRI (5 SIRI) "HEBAT & BERJAYA"
OLEH : MCM HJ. SYAHAIRI AMIR



SILA KLIK GAMBAR UNTUK PAPARAN YANG LEBIH JELAS. DATANG BERAMAI-RAMAI TUNTUT ILMU TUHAN...